Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cartier – střet civilizací

„Milostivá dámo, můžete mi poslat adresu svého nejoblíbenějšího květináře, abych vám mohl poslat tu nejkrásnější kytici? … Cartier, pane.“

Elizabeth Taylor s diamantem Taylor-Burton a náramkem love - obé Firma Cartierhttp://theweddingtiara.com/

Není příliš častou realitou, aby se v Česku vyskytovalo něco opravdu krásného. Na ulicích potkáváte ponožky v sandálech, tanga deroucí se skrz špeky a džíny na světlo boží a podivné existence, které chodí v lyžařských bundách i do Národního. Zkrátka žádná velká hitparáda. Přesto, i v zemi ponožek, tang a lyžařských bund, se najde pár estetických jemných duší. Duší, kterým se podlamujou kolena při vyslovení jména jako Cartier.

A tak jsem šla, rozbila prasátko, vysázela na stůl necelé čtyři stovky. Cartier není pro chudý, opakovala jsem si mantru, když jsem třímala nekřesťansky drahou vstupenku před vchodem do Jízdárny Pražského hradu. Byla tady tvoje idolka Monica Bellucci, opakovala jsem si další mantru, doufajíc, že tam bude k vidění víc než jen pár vošuchtlanejch šutrů.

Legendu Cartier odstartoval Louis- François Cartier a jeho syn Alfred. Během let 1852-1870 začali dodávat úchvatné šperky na francouzský císařský dvůr a na slávu bylo zaděláno. Po objevu diamantových dolů v jižní Africe přestaly být tyto luxusní kameny doménou jen princezen a císařů  a nádherné diadémy, brože a náhrdelníky začali nosit i bankéři a továrníci (nebo spíš jejich manželky a milenky). Krása těchto šperků mnohdy předčila i ty zhotovené pro aristokracii.

Cartier se pochopitelně nezasekl jen u rozkošných korunek pro princezny. S odhazováním  korzetů se do módy dostala elegance, jednoduchost a modernost. A firma Cartier trendy nejen následovala, ale i vytvářela. Art deco, orientální vlivy, Indie, Egypt. Ale také odklon od šperků i k hodinám (slavné jsou především mysteriózní hodiny) a dalším, nejen dámským, doplňkům.

Odbyla tedy půl jedenáctá a přišel můj čas. Byla jsem proskenována od hlavy až k patě. Asi to vypadalo, že jsem si pod to průhledné nic, co jsem měla na sobě, narvala pušku. O kabelku, kterou jsem ledabyle odložila stranou se nikdo nezajímal. O kabelku, ve které jsem měla ukrytou nejen rtěnku a pudřenku, ale také pepřový sprej, a dokonce i švýcarský nožík. Výstava Cartier tedy získala zcela nový rozměr.

Příjemné přítmí a vitríny rozestavěné jedna za druhou - geometricky, čistě, jednoduše a účelně. A v nich hotové skvosty. Korunky princezen, brože královen, egyptské artefakty zasazené do zlata a diamantů, náramky a náušnice slavných hereček. Jásala jsem. Ano, tahle výstava má úroveň.

Okouzleně jsem plula mezi vitrínami a poprvé nepřemítala, který šperk bych si koupila (kdybych na to měla peníze), ale který bych ukradla (kdybych na to měla odvahu). Z mých hlubokomyslných úvah mě vyrušil černoušek, který mě donutil, abych si svetřík, do té doby elegantně přehozený přes ruku, uvázala vidlácky okolo pasu. Se skřípěním zubů jsem tak tedy učinila. Chlapče ty bys šel na řadu jako první. Jenom nevím, jestli bych ti do obličeje nastříkala pepřák, nebo do tebe zapíchla nožejk.

Když jsem se prodrala přehršlem té nádhery, omrkla slavné tygříky a krokodýlky, usoudila jsem, že ke štěstí by mi stačila asi jen nějaká ta pěkná diamantová čelenka. Pravděpodobně  zdobila hlavu nějaké té princezničky. Ale kam bych ji nosila, kdybych ji měla? A nebo bych ji prodala a něco pěkného si koupila?… Třeba půlku Prahy?… Hmm… V těchto úvahách jsem pomalu opouštěla výstavu, odcházejíc do míst, kam i princezny chodí samy. Mojí křehkou estetickou duši zastínila o dost drsnější a rozeřvanější psyché. „Tady se platí! Deset korun! Koukejte to tam hodit!“ začala na mě ječet ta ženština. Otočila jsem se na podpatku. Vstupenka za 375 korun, buzerace u vchodu, buzerace na záchodech, buzerace na výstavě… Ne, tahle výstava nemá úroveň.

„Francouzské dívky chtějí Cartiera, italské drahá auta, americké všechno,“ zpívá Mick Jagger. „Na světě nejsou nejdůležitější peníze, existují taky kožichy a šperky,“ říká Elizabeth Taylor. Francouzské dívky i Elizabeth Taylor docela chápu. Moc ale nechápu, proč většina těch high society akcí u nás končí vždycky tak divně upachtěně. Možná tu máme Pařížskou. Možná tu máme obrovskou arénu. A možná tu vystavuje i Cartier. Ale v Pařížský prodávají loňské kolekce za ceny připomínající drahotu.V té mega aréně pravděpodobně chcípnete na koncertech žízní. A na Cartierovi vás otráví hajzlbába. Pořád jsme východ. A výstava Cartier to jen dokazuje. Opět střet civilizací. Té vyspělé a té buranské. Škoda. Takový drápanec, který zbytečně kazí i ten nejblyštivější diamant.

Autor: Klára Hüttlová | neděle 1.8.2010 15:25 | karma článku: 21,70 | přečteno: 2708x
  • Další články autora

Klára Hüttlová

Proč se učíš švédsky? (2. část)

Sever je zkrátka návykovej. Jednou přeplujete Öresund (slabším povahám ostatně stačí nalodit se v Rostocku směr Dánsko) a jste chyceni. To vám řeknou všichni u nás v kurzu a nejen tam. Vážně. Chcete-li si zachovat jasnou mysl, bystrý úsudek, klidné spaní a i nadále se pohupovat na měkkém obláčku sladké nevědomosti, rozhodně nepřemýšlejte nad severem. (První část naleznete tady)

13.4.2015 v 22:19 | Karma: 12,44 | Přečteno: 646x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Proč se učíš švédsky? (1. část)

Sever je zkrátka návykovej. Jednou přeplujete Öresund (slabším povahám ostatně stačí nalodit se v Rostocku směr Dánsko) a jste chyceni. To vám řeknou všichni u nás v kurzu a nejen tam. Vážně. Chcete-li si zachovat jasnou mysl, bystrý úsudek, klidné spaní a i nadále se pohupovat na měkkém obláčku sladké nevědomosti, rozhodně nepřemýšlejte nad severem.

11.4.2015 v 22:13 | Karma: 12,26 | Přečteno: 853x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Koktejly a sny

- Žádní negramotní taxikáři, žádní kokrhající kohouti uprostřed noci, nikdo se se mnou nechce vyfotit, nikdo mi nenabízí úžasný naušničky, netroubí se tady, nedávaj tu super hindy filmy, zima je tu, krysy tu neběhaj... Je to tady strašně sterilní. - Zaúpěla jsem při pohledu na listopadovou Prahu. Taxikář na se na mě otočil a pozdvihl obočí.

9.12.2012 v 15:07 | Karma: 11,19 | Přečteno: 1345x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Uměleckoprůmyslový víkend

Chodit na muzejní noc je čistej nerozum. To ví každém malej harant. Vzpomínám si, bylo to před lety, nic zlého netuše, dojela jsem na Staroměstskou a vstoupila do Uměleckoprůmyslového muzea. Temno, mraky lidí, někde v dáli tušené, chabě osvícené exponáty.Dav mě nesl, sotva jsem popadala dech a marně hledala ceduli s nápisem „Východ“. Svůj omyl jsem nakonec rozdýchávala na schodech s výhledem na židovský hřbitov. Snažila jsem se najít pokoj v duši.

1.7.2011 v 16:20 | Karma: 10,25 | Přečteno: 1725x | Diskuse| Kultura

Klára Hüttlová

Kolik stojí sex? A kolik láska?

Doba konzumu a nakupování nás mění ve zvířátka. Nejdříve sedíme dlouhé hodiny připoutání ke kancelářské židli, abychom posléze trávili volné chvíle lovem v nákupních centrech. Všechno má svojí cenu – víno z Francie, nový parfém od Gucciho i boty od Baťy. Víme, kde nakoupit levně i kde nakoupit luxusně. Dovedeme si spočítat, kolik utratit za pravou pashiminu a je nám jasné, že ta od vietnamského klenotníka z rohu ulice, je dobrá leda tak na vytření podlahy. Ocenit dokážeme všechno. Ale jaká cenovka visí na komoditách jako sex, vztah a láska?

30.6.2011 v 23:03 | Karma: 16,49 | Přečteno: 2889x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 75
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2608x
Prý vypadám exoticky a mám docela hezký … oči. Miluju umění, muže (někdy, některé) a ženy. Často tlachám v kavárnách a občas hraju divadlo. Jsem naivní cíťa a podle toho tento blog vypadá.

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky