Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč se učíš švédsky? (2. část)

Sever je zkrátka návykovej. Jednou přeplujete Öresund (slabším povahám ostatně stačí nalodit se v Rostocku směr Dánsko) a jste chyceni. To vám řeknou všichni u nás v kurzu a nejen tam. Vážně. Chcete-li si zachovat jasnou mysl, bystrý úsudek, klidné spaní a i nadále se pohupovat na měkkém obláčku sladké nevědomosti, rozhodně nepřemýšlejte nad severem. (První část naleznete tady)

 

Göteborg

Posedávám u řeky a jsem sama. Dneska máme přátelský day off, nemáme se vzájemně dost, ale každou srdce táhne někam jinam. Jedna sedí na chatě, dojímá se uchvacujícím výhledem a píše, aby se stala známou pohádkářkou. Druhá se právě motá na lodi, protože lodě miluje a tady ve Švédsku o ně není nouze. A já tady sedím, před centrem současného umění, pod rozložitým mostem a chroupu housku. Místní Meet factory (rozuměj něco mezi galerií a kulturákem, akorát víc cool) se zdá zavřená. A tak si užívám industriální výhled, pozoruju plující obří lodě pod stojícím obřím mostem a říkám si, co vlastně budu dělat dál, když mě umělci takhle vypekli.

Göteborg je rozhodně nejošklivější z těch míst, který jsme navštívily. Je tu nejmíň běžců, cyklistů (a jiných dalších zdravě žijících Švédů) za to je tu nejvíc kuřáků a pijáků (a dalších černých ovcí Švédka), chybí tady roztomilé uličky Gamla stanu (ale nad vodou se sklánějí  ocelové jeřáby) a celkově všechno působí trochu šedě a smutně, jak se na největší skandinávský přístav sluší a patří.

Mám takovýhle místa ráda. Ostatně, proto jsem uchváceně vydržela sedět na zadku v Hamburgu pozorujíce šrumec přístavu. Tady je to podobný – trochu industriál a trochu depka.

Stačí ale nasednout na jedenáctku (tramvaj) a dojet k moři. Tak mi to alespoň říkali Göteborčané při mé služební návštěvě. A já tehdy litovala, že mi na podobné povyražení nezbýval čas. A tak sedám na jedenáctku a jedu k moři, protože se zdá, že zrovna dneska nebude čas problém. Konečná jedenáctky, vlny a trajekty. A tak na jeden nastupuju a vydávám se prozkoumat okolní ostrovy …. A ocitám se ve švédském ráji – tam kde vlajou modrožluté vlajky, kde se z moře vylupujou šedé balvany a modř oblohy doplňuje zeleň květeny. Sedím pro změnu u žlutého, bíle lemovaného domečku a pro změnu piju kafe…. Usmívám se a přemýšlím, že támhle toho bloňďatýho Švéda požádám o ruku - má skvělou kavárnu, moře za barákem a švédskou vlajku na střeše. A navíc žije kousek od Göteborgu.

Odpoledne usínám na molu, nad šumícím mořem a pod modrou oblohou.  Göteborg asi vážně miluju. Aby si to člověk připomněl, stačí jenom dojet jedenáctkou k moři.

Malmö

Moře před náma, Öresundský most nalevo, Kodaň v pozadí a za náma luxusní rezdidenční čtvrť.  Malmö, jinak také špinavé město plné přistěhovalců, kam slušnej člověk nestrčí ani malíček. Aspoň taková je obvyklá představa, takhle nějak to všichni říkaj.

- Brácha říkal, že tady prej bydlej všichni ti hokejisti. – praví kamarádka s romanticky upřeným pohledem do dáli. -

- Hmm…. -

- Myslíš, že je támhleten hokejista – pokývne hlavou dopředu. A mě dochází, že se nedívá romanticky do dáli, ale velmi konkrétně do blízka a tak jsem taky přeostřila. Týpek, nápadně podobný švédskému sexy princi.

- No… nejsem si jistá, jak přesně hokejisti vypadaj, pokud zrovna nelítaj po leďě s mříži na přes obličej… - děla jsem zadumaně -  Ale pokud by vypadali takhle a hráli by tak do půl do těla, tak se snad i na hokej začnu koukat. -

A tak sedíme dál na břehu Malmö. Černoch zrovna skočil šipku do moře a plave směr Kodaň, která nesměle vykukuje na horizontu. Čeká nás tam první zářijový víkend, déšť,  hluk, taky záplavy a návrat do reality. To teď ale ještě nevíme. Vedle nás si Italové v péřovkách snaží vyfotit pravou skandinávskou,  prázdninovou atmosféru.  

Vychutnáváme si západ slunce, poslední den prázdnin a poslední Švédské kafe. A je mi trochu smutno, protože tady, ve stínu Turning Torso, to všechno končí. Krásná země, milí lidi i dva týdny volna. Ostatně Öresundský most i Kodaň jsou na dohled.  Znovu si vzpomenu na oblíbený dotaz, který mívám na talíři, jakmile se někde prokecnu o svym netypickym zájmu.  – Proč se učíš Švédsky? – Má smysl tohle někomu vysvětlovat?! Příště prostě řeknu, že mám ráda Ikeu.

 

Autor: Klára Hüttlová | pondělí 13.4.2015 22:19 | karma článku: 12,44 | přečteno: 646x
  • Další články autora

Klára Hüttlová

Proč se učíš švédsky? (1. část)

Sever je zkrátka návykovej. Jednou přeplujete Öresund (slabším povahám ostatně stačí nalodit se v Rostocku směr Dánsko) a jste chyceni. To vám řeknou všichni u nás v kurzu a nejen tam. Vážně. Chcete-li si zachovat jasnou mysl, bystrý úsudek, klidné spaní a i nadále se pohupovat na měkkém obláčku sladké nevědomosti, rozhodně nepřemýšlejte nad severem.

11.4.2015 v 22:13 | Karma: 12,26 | Přečteno: 853x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Koktejly a sny

- Žádní negramotní taxikáři, žádní kokrhající kohouti uprostřed noci, nikdo se se mnou nechce vyfotit, nikdo mi nenabízí úžasný naušničky, netroubí se tady, nedávaj tu super hindy filmy, zima je tu, krysy tu neběhaj... Je to tady strašně sterilní. - Zaúpěla jsem při pohledu na listopadovou Prahu. Taxikář na se na mě otočil a pozdvihl obočí.

9.12.2012 v 15:07 | Karma: 11,19 | Přečteno: 1345x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Uměleckoprůmyslový víkend

Chodit na muzejní noc je čistej nerozum. To ví každém malej harant. Vzpomínám si, bylo to před lety, nic zlého netuše, dojela jsem na Staroměstskou a vstoupila do Uměleckoprůmyslového muzea. Temno, mraky lidí, někde v dáli tušené, chabě osvícené exponáty.Dav mě nesl, sotva jsem popadala dech a marně hledala ceduli s nápisem „Východ“. Svůj omyl jsem nakonec rozdýchávala na schodech s výhledem na židovský hřbitov. Snažila jsem se najít pokoj v duši.

1.7.2011 v 16:20 | Karma: 10,25 | Přečteno: 1725x | Diskuse| Kultura

Klára Hüttlová

Kolik stojí sex? A kolik láska?

Doba konzumu a nakupování nás mění ve zvířátka. Nejdříve sedíme dlouhé hodiny připoutání ke kancelářské židli, abychom posléze trávili volné chvíle lovem v nákupních centrech. Všechno má svojí cenu – víno z Francie, nový parfém od Gucciho i boty od Baťy. Víme, kde nakoupit levně i kde nakoupit luxusně. Dovedeme si spočítat, kolik utratit za pravou pashiminu a je nám jasné, že ta od vietnamského klenotníka z rohu ulice, je dobrá leda tak na vytření podlahy. Ocenit dokážeme všechno. Ale jaká cenovka visí na komoditách jako sex, vztah a láska?

30.6.2011 v 23:03 | Karma: 16,49 | Přečteno: 2889x | Diskuse| Ona

Klára Hüttlová

Princové a ti ostatní

„Moje kamarádka si pro mě představovala někoho, kdo mě bude na rukou nosit. Ale víte co, svět není ideální! Takhle to přece nikdy není! Proto ona dodneška partnera nemá, já ano.“ Vendula Auš Svobodová. Zaklapla jsem starší číslo časopisu pro ženy. Být kamarádkou Vendulky, už s ní nikdy nepromluvím! Byla moje první myšlenka. A nemá náhodou pravdu? Byla moje druhá myšlenka.

30.5.2011 v 17:11 | Karma: 17,17 | Přečteno: 2240x | Diskuse| Ona

Klára Hüttlová

"Singl" život

Možná mě znáte. Trochu mě litujete, trochu závidíte.

13.5.2011 v 14:05 | Karma: 24,32 | Přečteno: 4377x | Diskuse| Ona

Klára Hüttlová

Láska, sex a další nerovnice

Eva je krásná, vysoká blondýna. Nadto má rozum a sebevědomí. Rozešla se nedávno s přítelem a zatoužila po troše volnosti. Osud jí hrál do karet a na jednom narozeninovém večírku se jí na stříbrném podnose naservíroval parádní úlovek. „Měl krásný modrý oči, tmavý vlasy, luxusní tělo,“ líčila mi onehdy nad skleničkou vína, „prostě jsme skončili v posteli“. A pak ještě podruhé, po třetí, po páté. „Vlastně se mi dokonale hodil,“ pokračovala, „byl hezkej, ale o vztah jsem nestála. Myslela jsem, že on taky ne. Nenapadlo mě, že to bude za půl roku problém.“ Ale byl.

27.4.2011 v 10:50 | Karma: 15,70 | Přečteno: 2334x | Diskuse| Ona

Klára Hüttlová

Sobotní večer s Míšou a Luckou

Vždycky jsem si myslela, že nic horšího než Kája Gottů tady neexistuje. No tak jsem se spletla.

4.4.2011 v 13:46 | Karma: 41,40 | Přečteno: 8534x | Diskuse| Kultura

Klára Hüttlová

Místo, kde by chtěl umřít každej

Váránasí je posvatné místo na břehu Gangy. Je to také nejstarší město na světě, pálí se tam mrtvoly, prej to tam má supržůžo atmošku a čas od času by se tam měl vydat každej správnej hinduista. Říkal pán na přednášce. – Pokud pojedete do Indie, tak prostě musíte jet do Váránasí!!! – To ten pán taky říkal.

12.1.2011 v 16:47 | Karma: 17,15 | Přečteno: 2015x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Příliš vroucí Khajuraho

Seděli jsme nad skleničkou v kavárně. S kamarádem, zimní večer a pár láhví vína. Počítali jsme naše neúspěchy, marně si lámajíce hlavu, proč jsou všichni tak šťastní a zamilovaní (rozumněj zadaní), zatímco my se ve všem tak podivně plácáme (rozumněj depka). A pak kamarád zdvihl hlavu, upřel na mě svůj kalný pohled a řekl. – Možná to dřív bylo lepší. Rodiče ti vybrali holku a bylo po problému. – A já si vzpomněla na Khalisah.

30.12.2010 v 16:12 | Karma: 17,44 | Přečteno: 2612x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

"Incredible masala"

- To je vaše první cesta do Indie? – Zeptal se pikolík, co mi na Ruzyni dával palubovku. Kývla jsem. – Tak doufám, že se vám tam bude líbit. Indii budete buď milovat, nebo nenávidět. Já už tam byl pětkrát. – Utrousil.

3.12.2010 v 11:48 | Karma: 19,79 | Přečteno: 2238x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Hlavně nepij vodu z Gangy!

Opustila jsem místo, kde stěny chrámů pokrývají nadržení bohové a sexy nymfy. Povečeřela jsem u místního mafiána a jeho sestra mi pomalovala ruce henou. Za dvanáct hodin se proberu u řeky, kde kromě jiného plujou mrtvoly. Jedu ve vlaku. Někde mezi Khajurahem a Váránasí. Někde mezi peklem a rájem. Na oknech jsou mříže a po zemi běhají krysy. Jsem špinavá jak prase, není mi blbě a zatím mě obrali jen o pět set rupií. Jsem v Indii,.

26.11.2010 v 13:22 | Karma: 35,91 | Přečteno: 6465x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Óda na mozek, aneb jak jsem se zamilovala do svalnatého teroristy

Vždycky jsem vzhlížela k mužům, kteří omračovali darem výmluvnosti, počtem načtených knih, kreativitou, vtipem a velikostí svého mozku. Že se jim propadal hrudníček, nebo se naopak decánko kulatili, mi bylo šumafuk. Hlavně, že věděli kdo je Modigliani a divadlo pro ně nebyl vopruz absolvovaný za dob základní školy. To že by tyhle sexy mozky měly také sexy těla teoreticky možné je. Prakticky je to naprostá utopie. Ale mě to nevadí, každá chytrá holka jednou pochopí, že nemůže mít všechno.

13.10.2010 v 13:13 | Karma: 22,58 | Přečteno: 3199x | Diskuse| Ona

Klára Hüttlová

Korejské útržky

Do Koreje je cesta dlouhá a složitá. To není jen tak sednout si do letadla a po deseti hodinách se probrat v Soulu. Kdepak. To se nejdřív hraje divadlo – poměrně dlouho, cca 15 let. Spousty času. Spousty zkoušek. Spousty nervů. Pak se nastuduje úspěšná hra, která nadchne pár profíků. Dojatě vám budou plakat v šatně, nandaj vám několik cen a odjíždíte směr národní přehlídka. A teprve tady nastává zlomový okamžik. Přichází pani z divadelní asociace, dívá se tajuplně. Nevíte co si myslet. Paní se dál tváří záhadně a povidá: „Heleďtě, nechtěli byste jet do Koreje?“

2.10.2010 v 9:37 | Karma: 17,37 | Přečteno: 1888x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Cartier – střet civilizací

„Milostivá dámo, můžete mi poslat adresu svého nejoblíbenějšího květináře, abych vám mohl poslat tu nejkrásnější kytici? ... Cartier, pane.“

1.8.2010 v 15:25 | Karma: 21,70 | Přečteno: 2708x | Diskuse| Kultura

Klára Hüttlová

Koťátka na Rock for People 3

Sice toho drásání o Rock for People mám pro letošek plný brejle, ale přeci nezůstanu nic dlužna své pověsti muzikantské lidušky. I když, letos to vlastně bylo všechno trochu jinak...

9.7.2010 v 14:16 | Karma: 12,32 | Přečteno: 2694x | Diskuse| Kultura

Klára Hüttlová

"Jednání s MUSE bylo zdlouhavé a několikrát už spíše nereálné"

Další ze série článků hraju (si na) novinářku, jak nejlépe dovedu. Tentokrát rozhovor s Petrem Fořtem - organizátorem festivalu Rock for People. Pokud tedy máte rádi Rock for People, Petra Fořta (nebo mě), mohou vás nasledující řádky potěšit....

28.6.2010 v 15:51 | Karma: 9,14 | Přečteno: 1486x | Diskuse| Kultura

Klára Hüttlová

Samota Jana Buriana v divadle Archa

V neděli večer se rozezněl divadlem Archa klavír. Jan Burian vydal novou desku. Uspořádal křest a pozval spoustu hostů. Depresivně veselý večírek nebyl vůbec špatnou tečkou za nedělním líným odpolednem.

15.6.2010 v 14:59 | Karma: 5,83 | Přečteno: 931x | Diskuse| Osobní

Klára Hüttlová

Tak trochu jiné čtení - Noc literatury

Středeční noc proměnila Malou Stranu v čítárnu evropské literatury. V zahradách, kavárnách a divadlech postávali známí herci s knížkou v ruce a nadšeným knihomolům z nich předčítali ukázky. Nadšený knihomol měl tedy tři možnosti – poznat novou knihu, poznat zajímavé místo, poznat nějakou tu českou celebritku. Inu rozhodování to nebylo mnohdy jednoduché...

10.6.2010 v 9:29 | Karma: 6,31 | Přečteno: 1073x | Diskuse| Kultura

Klára Hüttlová

Půjdeme k tobě, nebo ke mně?

Jsem žena. Křehoučká blondýnka, co se brodí ranní rosou, v průsvitné halence vystupuje z mlhy. Jsem dokonalá v každém ohledu. Nerostou mi chlupy, nechodím na toaletu a živým se jen vůní lesních květin. Jsem čistá jako prašan v Alpách. Nepolíbená, na sex nemyslící. Snad jen v intencích nejvyššího spojení lidských bytostí. Jsem přesně taková, jakou mě chcete mít a čekám jen na vás. Na kohokoliv z vás....

2.6.2010 v 14:50 | Karma: 27,58 | Přečteno: 3346x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 75
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2608x
Prý vypadám exoticky a mám docela hezký … oči. Miluju umění, muže (někdy, některé) a ženy. Často tlachám v kavárnách a občas hraju divadlo. Jsem naivní cíťa a podle toho tento blog vypadá.

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky