Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Místo, kde by chtěl umřít každej

Váránasí je posvatné místo na břehu Gangy. Je to také nejstarší město na světě, pálí se tam mrtvoly, prej to tam má supržůžo atmošku a čas od času by se tam měl vydat každej správnej hinduista. Říkal pán na přednášce. – Pokud pojedete do Indie, tak prostě musíte jet do Váránasí!!! – To ten pán taky říkal.

Sedíc ve vlaku, listovala jsem průvodcem. Chaotické, opojné, bláznivé, pobuřující, špinavé, skličující, ohromující. Víme, víme, to je pořád dokola. Dolistovala jsem na kapitolu Rady a porady (a krev mi začla tuhnout v žilách). Jedním z nejvíce nebezpečných měst Indie je Váránasí. Nejspíš vás hned na nádraží oberou o rupie, v úzkých uličkách nabouráte do pár mrtvol, seberou vám v lítém boji baťoh, na Ghátech vás poťouchlý Ind shodí do Gangy, ve vodě odšťouchnete pár nafouklejch  mrtvolek, vyplavete na „pláži“, aby vás v zápětí přepadli banditi i s pirátama a nakonec opuštěně zhynete na mor a choleru (4 z pěti hinduistů doporučují mít v době smrti namočený nohy v Ganze). Bájo, už se tam těšim.

Umírání v Indii je fascinující záležitost. Kdepak vzlykání tetičky Libušky nad rakví v krematoriu ve Strašnicích. Smrt je v tady všudypřítomná, přirozená a nevyhnutelná. Neodehrává se v mramorových budovách, co vypadají  jako stanice metra C. Není to záležitost na pár hodin. A není to důvod ke smutku ani k radosti. Je to zkrátka normální. Umírající jsou na ulici, v rodinách, v hospicích. A pokud umřete ve Váránasí, je to jedna z nejlepších věcí, co vás mohla v životě potkat.

Byla noc, stála jsem v rozpadající se budově u řeky. Prostor pode mnou osvětlují ohně. Naproti mně stojí majitel hotelu a vykládá nám o těch, co dole hoří. Je to naposledy, než se promění v prach. - Umírat by se mělo venku,  ve vodě, se jménem oblíbeného boha na rtech. - V rohu se něco pohlo a ozvalo se zasténání. Došlo mi, kde to stojíme. Tenhle squat bude nejspíš hospic. A ty lidi pod umouněným prostěradlem čekají, až se vysvobodí z věčného koloběhu životů. Jsem ráda, že je noc a já jim nevidím do tváře.

Druhý den se dívám na drobná tělíčka zabalená do sárí. Gháty, nekonečně dlouhá schodiště, která mizí v hlubinách posvátné Gangy. Tenhle je spalovací. Tělo se ztrácí v množství dřeva a obřadník zapaluje hranici. Je důležitou postavou celého procesu. Bez něj by duše zemřelého osamoceně bloudila po světě. Tady se mrtvoly míhají jak na běžícím páse. Lidské bytosti se mění ve schránku zabalenou do kusu látky,  aby jejich zbytky byly v závěru naházeny do posvátné řeky. Tady se ukazuje malost jedné lidské existence. Problémy a každodenní pinožení se za láskou, sexem, prací, penězi… Zbyde z toho jen hromádka prachu. Smrti se bojim, jediná idiotská jistota, kterou v životě mám. A proto nejspíš stojím zrovna tady. Asi jsem úchyl.

Začíná se pomalu stmívat, třímám mapu a nevim kudy kam. Buď dojdu na tu velkou ulici, co vede k ghátu Dasaswamedh a nebo dojdu někam k vodě. A to pak už vždycky trefim zpátky do hotelu, snažím sama sebe uklidnit. V labyrintu uzoučkých uliček ve starém Váránasí jsem ztracená. Vyhýbám se krávě i pánovi co tlačí vozejk, naložený něčím, co je asi tak osmkrát větší než on sám. Nakonec mě město vyplivne na ghátech, kde panuje příjemná podvečerní atmosféra. Usazuju se na placku, co ční nad vodou. Přisedá si ke mně Ind a já vědoma si toho, že mě buď shodí do Gangy, nebo rovnou zabije, dělám, že ho nevidim. Nakonec překonám paranoiu a dávám se s ním do řeči. Ind ačkoliv původem z Váránasí, žije ve Finsku a dokonce ví, kde leží Česká Republika. – Nezapomeň si zítra přivstat. – loučí se se mnou. –Nejkrásnější západ slunce je v Paříži. Nejkrásnější východ ve Váránasí.  – A tak druhý den vstávám v pět.

Je ještě tma, houpajíc se na loďce, kupuju si od malé holčičky svíčku, co se dá pustit po řece. Očistím tak svou karmu. Míjíme spalovací gháty, nehoří tam ani větvička. Zvláštní. Možná si smrt dala na chvíli pokoj. Pouštím světlo po řece a myslím na všechny ty lidi, kteří mě nevratně opustili. Kterým už nebudu vykládat o tom, jak jsem hrdinsky zabila švába v Dillí, jak mi mafiánova sestra pomalovala ruku hennou, nebo jak jsou ti Indové nechutní, když furt flušou ten tabák. Ani oni už mi nic nepoví a to mě mrzí mnohem víc. Otáčím hlavu a na obzoru se začínají objevovat první paprsky. Rodí se další den. Tak jako na jedné straně řeky se svět zbavuje neužitečných mrtvých, na té druhé probíhá něco nového a krásného. Něco nejkrásnějšího. Východ slunce.

 

Autor: Klára Hüttlová | středa 12.1.2011 16:47 | karma článku: 17,15 | přečteno: 2015x
  • Další články autora

Klára Hüttlová

Proč se učíš švédsky? (2. část)

Sever je zkrátka návykovej. Jednou přeplujete Öresund (slabším povahám ostatně stačí nalodit se v Rostocku směr Dánsko) a jste chyceni. To vám řeknou všichni u nás v kurzu a nejen tam. Vážně. Chcete-li si zachovat jasnou mysl, bystrý úsudek, klidné spaní a i nadále se pohupovat na měkkém obláčku sladké nevědomosti, rozhodně nepřemýšlejte nad severem. (První část naleznete tady)

13.4.2015 v 22:19 | Karma: 12,44 | Přečteno: 646x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Proč se učíš švédsky? (1. část)

Sever je zkrátka návykovej. Jednou přeplujete Öresund (slabším povahám ostatně stačí nalodit se v Rostocku směr Dánsko) a jste chyceni. To vám řeknou všichni u nás v kurzu a nejen tam. Vážně. Chcete-li si zachovat jasnou mysl, bystrý úsudek, klidné spaní a i nadále se pohupovat na měkkém obláčku sladké nevědomosti, rozhodně nepřemýšlejte nad severem.

11.4.2015 v 22:13 | Karma: 12,26 | Přečteno: 853x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Koktejly a sny

- Žádní negramotní taxikáři, žádní kokrhající kohouti uprostřed noci, nikdo se se mnou nechce vyfotit, nikdo mi nenabízí úžasný naušničky, netroubí se tady, nedávaj tu super hindy filmy, zima je tu, krysy tu neběhaj... Je to tady strašně sterilní. - Zaúpěla jsem při pohledu na listopadovou Prahu. Taxikář na se na mě otočil a pozdvihl obočí.

9.12.2012 v 15:07 | Karma: 11,19 | Přečteno: 1345x | Diskuse| Cestování

Klára Hüttlová

Uměleckoprůmyslový víkend

Chodit na muzejní noc je čistej nerozum. To ví každém malej harant. Vzpomínám si, bylo to před lety, nic zlého netuše, dojela jsem na Staroměstskou a vstoupila do Uměleckoprůmyslového muzea. Temno, mraky lidí, někde v dáli tušené, chabě osvícené exponáty.Dav mě nesl, sotva jsem popadala dech a marně hledala ceduli s nápisem „Východ“. Svůj omyl jsem nakonec rozdýchávala na schodech s výhledem na židovský hřbitov. Snažila jsem se najít pokoj v duši.

1.7.2011 v 16:20 | Karma: 10,25 | Přečteno: 1725x | Diskuse| Kultura

Klára Hüttlová

Kolik stojí sex? A kolik láska?

Doba konzumu a nakupování nás mění ve zvířátka. Nejdříve sedíme dlouhé hodiny připoutání ke kancelářské židli, abychom posléze trávili volné chvíle lovem v nákupních centrech. Všechno má svojí cenu – víno z Francie, nový parfém od Gucciho i boty od Baťy. Víme, kde nakoupit levně i kde nakoupit luxusně. Dovedeme si spočítat, kolik utratit za pravou pashiminu a je nám jasné, že ta od vietnamského klenotníka z rohu ulice, je dobrá leda tak na vytření podlahy. Ocenit dokážeme všechno. Ale jaká cenovka visí na komoditách jako sex, vztah a láska?

30.6.2011 v 23:03 | Karma: 16,49 | Přečteno: 2889x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

AKTV už sedm let hájí zájmy televizí. Bojuje s piráty a za nové zákony

25. dubna 2024

Asociace komerčních televizí slaví letos na jaře již sedmé výročí od založení. Jejími prioritami...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:54

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Moderátorka Porupková ukázala jizvu v dekoltu a promluvila o rakovině

25. dubna 2024  10:48

Moderátorka zpráv FTV Prima Soňa Porupková (34) se na sociální síti svěřila fanouškům s tím, že má...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 75
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2608x
Prý vypadám exoticky a mám docela hezký … oči. Miluju umění, muže (někdy, některé) a ženy. Často tlachám v kavárnách a občas hraju divadlo. Jsem naivní cíťa a podle toho tento blog vypadá.

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky